zaterdag 12 juli 2014

Vakantie Scandinavië deel 6

Deel 6 alweer van het reisverslag.. En geloof me.. We zijn er nog lang niet..

Vandaag gaan we van
Karesuando - Noordkaap
De Noordkaap ligt iets boven punt G op de routekaart.

En daarna gaan we verder van
Noordkaap-ergens tussen punt H & I

Op de vorige camping keken we over het water uit naar Finland. Binnen 5 minuten (okee iets langer, we moesten nog tanken.. scheelde namelijk nogal wat per liter..) reden we dus de grens naar Finland over.

Voor ons kikkerland-bewoners is dit natuurlijk heel bijzonder.. Mn nicht uit Zuid-Afrika ( die in ons huis was toen wij op vakantie waren) moest er erg om lachen, bij hun is dit normaal... ;-)

Hmm.... ;-)

Na een poosje tuffen rijden we Noorwegen binnen. Hoe hoger we komen, hoe killer het wordt buiten.

We worden welkom geheten door een kudde rendieren, die geen haast maken en net doen alsof wij er niet zijn..

Koude lucht

En als we door een bergpas zijn, gaat het ineens snel.. Sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw!

Sjaals en mutsen komen tevoorschijn. Ook onze ski jassen waren geen overbodige luxe..
In dit gebied werd, ook al was de sneeuw inmiddels van een matige kwaliteit, nog volop gebruik gemaakt van sneeuwscooters. Een andere manier om bij de huizen te komen is er meestal niet.

We komen aan bij de volgende camping en nemen ook daar weer een hut..

Want ja.. hier je tent op zetten valt ook niet helemaal mee... ;-)

Na een korte pauze springen we weer in de auto, om nog een lange tocht naar de Noordkaap te maken.
Onderweg komen we een rendier met een kalf tegen.

Op de bergen

:-)

En dan belanden we eindelijk op het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt van onze vakantie..
DE NOORDKAAP!

Stand van de zon in de zomernachten.

En zo helder.. En zelfs een beetje warm, vergeleken met de temperatuur op de camping.
Later in de vakantie hoorden we van een Noors gezin dat we erg veel mazzel gehad hadden, 60% van de toeristen staat hier namelijk in de mist of regen..
Ach mazzel... Gezegend zijn we! Heel de vakantie zulk mooi weer..!! De leden van dat gezin waren echt verbaasd, en ook tijdens mijn werk hoor ik van veel cliënten, die er geweest zijn, dat ze tijdens de vakantie meer regen dan droog weer hebben gehad.

We schrikken een beetje van de tijd want het is 20:30u als we bij de Noordkaap wegrijden. Het is nog zo'n twee uur terug rijden naar de camping. Eerst maar eens een hapje eten! We kozen voor rendier, erg smakelijk was het.

Wat er overdag een beetje dor uit ziet, is ineens schitterend in de avondzon.

Sneeuwscooterpaadjes ipv fietspaden :-)

Binnenkant van de hut

Enig, zo'n beekje. Tenminste.. Dat denk je 's middags.. Als je 's nachts zo'n 5x (door de kou!!) naar de wc ben geweest van al dat geklater, dan denk je wel anders.... ;-)

Berkenknopjes

De volgende dag beginnen we aan de lange terugreis van onze vakantie, die ons voert langs de kust van Noorwegen.
Nog even picknicken in/bij de sneeuw..

Leuk zo'n stuk land... zoek de tractor..

Kralen waar vis in wordt gekweekt (zo noemen ze dat geloof ik)

Gedroogde vis

Na een poosje speuren vinden we een prachtige plek in de wildernis waar we onze tent opzetten.
Langzaam wordt het eb in het fjord. Prachtig.

En na een matige nachtrust ( ik dacht namelijk de hele nacht dat ik van alles hoorde.. en dus moest ik manlief even wakker maken voor het geval dat... )  vertrekken we richting de Lofoten, een eilandengroep voor de kust van Noorwegen.

Wordt b.l.e.w. weer vervolgd... :-)

Goed weekend,
Lieve groeten,
 Marike

1. Bedankt voor het delen...
    Wat griezelig om daar met een tractor te rijden lijkt me!

2. Ik vind het zo leuk om met jullie mee 'op reis' te zijn. Ik geniet elke keer van je verhalen en foto's. Dus helemaal niet erg dat het nog niet afgelopen is. :-) XX Esther

1. Bedankt voor je leuke reactie!!
      Ik hoop dat je er tegen het einde nog zo over denkt haha!! Dit was toen we 1.5 week weg waren, en we zijn 3.5 weg geweest..

Verwijderen
  3. OH prachtig weer!!
    Weer genieten... in manlief die meekijkt... vormen nu ook plannen om die kant ooit eens op te gaan ;)

1. Oh wat gaaf zeg! Ik kan alleen maar zeggen: DOEN!! :-)

Verwijderen
  4. Stil van...echt prachtig! Jordy is erbij komen staan om de foto's te bewonderen!! Super! Dank je wel...
    Karin

5. Prachtige foto's weer en heel leuk om mee te kijken. Scandinavië, zo prachtig! Bijzondere ervaring moet dat zijn geweest, zo noordelijk.