donderdag 1 augustus 2013

Keukenwerkzaamheden

Allereerst, bedankt voor jullie lieve reacties op mijn blogbericht van afgelopen maandag. Het is echt wennen zo zonder kat, vooral omdat ze nogal eens flink aanwezig kon zijn door steeds op schoot te springen, voor je benen te lopen, hard te miauwen 's morgens onder ons slaapkamerraam enzo. Ik heb me er nooit echt aan geïrriteerd - moest er meestal juist om lachen - maar dat zijn wel de dingen die ik mis.
Geen nieuwe kat heb ik besloten (voorlopig althans), er wordt zo hard gereden op de dijk dat ik bang ben dat een volgende kat misschien ook snel doodgereden zal worden..

*****

De koele dagen van de afgelopen week werden hier ten volste benut. Wat heerlijk dat het na die warmte even een paar dagen wat koeler was! 
Binnen is alles heerlijk afgekoeld, en ook buiten kon alles even bijkomen. 
Dinsdagavond, toen de meeste buien weg waren, hebben manlief en ik sperziebonen geoogst. 


Deze drie emmers waren goed voor voor 8,8 kilo bonen!! Wat een zegen, zo'n rijke oogst!

Gisteren heb ik de inhoud van de twee grote emmers verwerkt, en van de kleine emmer lag 's avonds de  ene helft op onze borden, en de andere helft bij de buren op bord. (denk ik ;-p)


Opbrengst: 5 x 1,5 literpot, 3 x 1 literpot en 4x 0,75 literpot. 
Er hangen nog veel bonen in de planten, die zijn voor de komende weken. 
Heerlijk, die boontjes vers van de tuin! 

Gisteren verwerkte ik ook nog ruim 4 kilo kroten. Na het koken en schillen etc. bleef er nog ruim 5 pond over. Ik heb 5 porties van een pond gemaakt, en deze liggen in de diepvries. Ik las dit bij Jolanda op het blog, en het leek me een handige manier om de kroten te bewaren. 





*****

Vorige week zaterdag kocht ik hier twee rijs-mandjes voor brood.
Maandag bakte ik 4 broden, 2 witte en 2 volkorenbroden.
Het scheelt echt wel of je een rijs-mandje gebruikt of niet. Als ze op eigen kracht moeten rijzen blijven ze veel kleiner, en ook compacter.



Grappig hè, zoals dit brood geworden is! Net een soort hoedje of zo.

Het volkorenbrood is nog steeds niet helemaal wat ik wil. Ik wil voor het dagelijkse brood, om mee te nemen naar werk etc., een goed en gezond brood, zonder al teveel toevoegingen en het liefst met 100 % volkorenmeel. In veel broden zit nog een deel bloem, wat het brood lichter en makkelijker te rijzen maakt. Ik heb nu een paar keer dit brood gemaakt, en de laatste keer is het tot nu toe het beste gelukt. 


Van binnen ziet het brood er mooi uit, het is ook wel lekker, maar toch nog niet helemaal. Ik blijf het maar gewoon proberen, de aanhouder wint! 
(hoop ik.. )

*****

Nog even wat foto's van m'n kruidenbad..

(uche..zie nu dat de schoffel omgevallen is..)
De Oost-Indische kers plantjes worden wel erg groot - volgend jaar wil ik die alleen maar in potten hebben, want op sommige plekken overwoekeren de plantjes de rest een beetje. Ik had gehoopt dat het wat meer over de rand zou gaan hangen, maar ze hangen eigenlijk meer het bad IN, op de andere planten.  

Basilicum

Peterselie

Tijm 

Munt

Bleekselderij

Nogmaals bleekselderij

kamille-salie-bleekselderij

Regelmatig worden takjes van het één of ander in het eten verwerkt.  
Volgende week wil ik vast wat kruiden gaan drogen. Zo hoop ik een voorraad(je) op te kunnen bouwen voor de winter. 

Zo, mn koffie is inmiddels op, en m'n schrijfstof ook..
Ik wens jullie allemaal alvast een goed weekend! 

Groetjes, Marike





13 opmerkingen:

  1. He, marike, ik bak het volkorenbrood op dezelfde manier. Met een poolish, maar bij mij lukt het prima. Ik doe het niet in een rijsmandje, maar gebruik een broodblik. Laatst heb ipv een 500 gr. een 750 gr. meel gebruikt en de overige ingrediënten aangepast. Was ook een prima brood. Fijne dag nog en ook een goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had ze de vorige keren ook in een blik gebakken, maar nu even met rijs-mandje, omdat ik die graag wilde proberen :-D Misschien moeten we wel gewoon wennen omdat we eerst lichter brood aten, met een deel bloem er bij.

      Verwijderen
  2. Brood bakken heb ik een tijd op school moeten doen voor project, ik vond het altijd heel erg leuk en tegenwoordig zou ik ook heel graag willen bakken. Maar helaas is er nog geen echte oven. (zo'n klein oventje wat meer een gril is...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer dat je geen oven hebt! En een broodbakmachine? Ik vind het uit de oven wel lekkerder (vooral de korst), maar een bbm is alvast een begin :-) De geur van het zelfgebakken brood.. Heerlijk!

      Verwijderen
  3. Je mist die kleine dagelijkse dingen van je dieren. Ze zijn zo normaal, totdat ze er niet meer zijn. Dan mis je ze juist. Sterkte.

    Vroeger bakte ik wel brood, Italiaans met kruiden, heerlijk. Maar ik vond de broodjes wel duur in verhouding met supermarkt brood en als je weinig geld heb, moet je kiezen. Soms denk ik er over om het toch weer eens te doen. Wie weet als het minder warm is, dat ik het toch weer een keer ga doen, want ik vind het wel leuk...en lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. klinkt lekker, Italiaans brood! Heb ik nog nooit gemaakt. Hoe maak je dat?

      Verwijderen
  4. Wat een heerlijk blogje: oogst verwerken, (wat een werk hé, maar ook wat een rijkdom!) prachtig mooie broden!!, en je kruiden staan er heel mooi bij! Bij ons groeit de oost-indische kers ook steeds de 'verkeerde' kant op :-) Ben benieuwd waarbij jij je kruiden allemaal gebruik? Ik heb hier ook allerlei kruiden staan, maar grijp op de één of andere manier toch steeds naar de gedroogde kruiden *Ü*

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, nou om eerlijk te zijn zitten vaak de gedroogde kruiden al ergens door voordat ik me bedenk dat ik dat ook gewoon vers uit de tuin kan halen.. xD Ik had vorig jaar alleen peterselie in de tuin, dus nu moet ik er echt om denken om even kruiden te plukken.
      Peterselie gaat door veel gerechten zoals sla/salade, soep, aardappels, etc. Basilicum en tijm gaan door/over Italiaanse gerechten. Munt is voor de thee, salie gaat ook door Italiaanse gerechten. De kamille is voor thee, en ik heb ook kamille in olie staan om zalf mee te maken. Oost-Indische kers gaat over salades(en was ook voor de decoratie), en verder weet ik nog niet wat ik daar mee kan.

      Verwijderen
  5. Ons huis staat in de verkoop en we hebben een huis op het oog met een tuin van 26x7 en als ik dan jouw blog zie geniet ik van wat je doet en hoop ik volgend jaar in dat huis te zitten met moestuin, bloementuin, en fruitstruiken en bomen, ga dus lekker door, ik geniet er van!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop het ook voor je! Bedankt voor je lieve reactie!

      Verwijderen
  6. Die is al een tijdje geleden verkocht, zoals veel andere kalven.. Jammer hè, maar ja een boer kan ook niet ieder kalf aanhouden natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik bak ook wel graag brood, en wil het ook eens met rijsmandjes proberen.
    Het ziet er vaak lekker uit, en het ruikt ook heerlijk, maar ik krijg het ook nog steeds niet voor elkaar om de perfecte smaak te krijgen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer is dat hè! Dan ziet het er zo mooi uit, maar dan valt het soms toch echt tegen qua smaak. Ik moet zeggen dat het nu wel de goede kant op gaat met m'n volkorenbrood :-)

      Verwijderen