woensdag 6 maart 2013

Huize Kip

Wees welkom in huize Kip!


Jahoor, joehoe, koekoek! 
Hier zitten we...


Kom je er gezellig bijzitten?
We hadden al een plekje voor je vrij gelaten...
In het midden...


 Ja ik (mevrouw Kip2) lag hier al een dag, maar mevrouw Kip3 wilde graag haar ei hier leggen, en ik ga ECHT niet van m'n eieren af..
En ach, we houden zo veel van elkaar dat ze er wel even bij mocht...
Lekker warm toch?


Leuk dat je even langs kwam! 
Wij liggen hier nog wel een poosje, maar ik weet zeker dat ons baasje jullie wel op de hoogte zal houden..!!


---

Tja.. de broedsheid heeft flink toegeslagen denk ik.. Maar samen op een nest... Ik weet niet of ik dat nou zo'n goed idee vind hoor... Maar ja, wat doe je er aan? En als ze elke dag een ei erbij legt, zitten we over een paar weken met allemaal half uitgebroede eieren, of blijft de kip zitten tot alle eieren uitgebroed zijn? 
Als iemand van jullie me daar meer over kan vertellen, dan hoor ik het graag!


 Ondertussen ben ik wat sla en andijvie plantjes in potten aan het zetten. Manlief kocht ze een paar dagen geleden voor een schijntje. Deze plantjes blijven voorlopig in de keuken staan, en dan kunnen we hopelijk over een poosje al een keer verse, frisse sla eten.. Jammie!


En wat vinden jullie van onze twee 'nieuwe huisdieren'?
Ze kwamen zo maar aandrijven (waarschijnlijk ergens uit een vijver ontsnapt), maar ze willen niet meer weg.. Dus waggelen er steeds twee dikke eenden bij het kippenhok.
Tot dat meneer de Haan het zat is.. en dan moeten ze snel zijn.. :-) 
Ach, ik laat het maar even zo. Die haan red zich zelf wel, en hij komt niets te kort!


Nou, ik ga de laatste paar plantjes even in de potjes doen..

Tot de volgende keer weer!
Groetjes, Marike

8 opmerkingen:

  1. Hoi Marike,
    Nou bij ons hebben we vanaf 2 weken geleden ook van elke kip een ei, maar vorige week bleef er ook 1 al op zitten. Mn man heeft haar er af gejaagd. Ik wil graag weer een stel kuikens, echt super schattig. Maar nu nog niet. Ff lekker genieten van de eieren. Een kennis vertelde dat ze als er bijvoorbeeld 5 eieren onder de kip lagen ze er een kruisje op zet met stift, en de rest elke dag weghaalde, soms met strijd. Maar ze broedde zich dood vlgs haar. De andere kippen leggen ook hun lekkere eitjes erbij. Die haalt ze dan weg, en 5 worden dan uitgebroed.
    Succes ermee HE! groetjes Elise

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet het niet. Ben benieuwd naar het antwoord. In iedergeval geniet ik van de foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Marike,

    Ik heb heerlijk zitten GENIETEN van je afgelopen berichten.
    Helaas kon ik door internetproblemen niet eerder reageren.

    Wat heb je trouwens een geweldig SCHORT gemaakt!
    Wow... wat een plaatje,
    knap hoor en zo lief om te zien!

    O ja...
    en nog even over jullie KIPPEN :-)
    Als jullie KUIKENTJES wensen zal je de broedse kip APART moeten zetten.
    Het zijn KRIELKIPJES toch?
    Dan moet je NOOIT meer dan een EI of 5 a 6 eronder leggen.
    Je moet de eventueel bevruchte EIEREN gaan verzamelen,
    daar begin je een aantal dagen ervoor al mee.
    Deze EIEREN moet je bij 8 tot 12 graden in een eierdoos karton) bewaren.
    Dit moeten GAVE EIEREN zijn zonder beschadigingen.

    De BROEDSE KIP moet bij voorkeur in een ietwat schemerig hokje of in een doos op een nestje op een rustige plaats worden gezet.
    Je kan dit nest zelf maken van een dikke laag hooi,
    met zo'n kuiltje erin waar de EIEREN mooi in blijven liggen.
    Op een kleine afstand van de BROEDSE KIP zorg je dat er pertinent water en voer aanwezig is.
    Ze moet daar zelf naar toe kunnen wandelen.
    Ze zal dit af en toe doen,
    maak je geen zorgen als ze heel langdurig weinig eet en drinkt dat hoort erbij.
    Ze regelen dit helemaal zelf.

    Als een HEN echt goed broeds is blijft ze zitten,
    ook op een vreemd nest buiten de groep.
    In de natuur zondert een BROEDSE KIP zich ook af.
    Want als er eventueel KUIKENTJES uit het EI gaan komen zijn kippen echt kannibalen.
    De kans is zeer groot dan de HAAN (of een andere hen) zo'n KUIKENTJE direct dood pikt.

    Ook heeft een BROEDSE HEN die in haar eigen hok blijft de boel niet voldoende onder controle omdat anderen steeds eieren gaan leggen bij haar en haar verjagen enz.
    Dan gaat het mis.

    Maar goed...
    Als je BROEDSE HEN eenmaal afgezonderd en rustig blijft zitten plaats je de door jou verzamelde EIEREN eronder en laat je haar met rust.
    Schrijf de datum even op de kalender wanneer je dit hebt gedaan.
    Tussen dag 19 en dag 21 gaan er eventueel eieren uitkomen.
    Houdt er rekening mee dat er altijd ONBEVRUCHTE EIEREN tussen zitten.
    Na een dag of 23 moet je die weghalen en weg gooien.
    Daar gaat dan echt niets meer uitkomen.

    Ik kan nog wel 1000 dingen schrijven over KUIKENTJES maar dit is even een korte versie :-)

    En uhhh... het is zo leuk!
    Vorig jaar JUNI hadden wij ook KUIKENTJES :-)
    Als je het leuk vind kijk maar eens bij onze blog in JUNI 2012.
    Daar zie onze KLEINE KUIKENTJES :-)

    Heel veel ZEGEN & LIEFS, Suzanne





    BeantwoordenVerwijderen