woensdag 16 april 2014

Couscoussalade

Hier een recept voor een makkelijke lunchsalade. Je kan de salade goed bewaren, dus maak ik deze salade 's morgens klaar. Manlief neemt zijn portie in een bakje mee naar zijn werk. Mijn portie bewaar ik afgedekt op het aanrecht (i.p.v. in de koelkast), zodat het niet zo koud is tussen de middag. 
Als bijgerecht is dit recept voldoende voor 4-6 personen.

Recept:
200 gram couscous
250 gram cherrytomaatjes
1/2 komkommer
1 paprika
4 bosuitjes
100 gram fetakaas
Rucola en/of veldsla
Verse peterselie
Pijnboompitjes 
Walnoot
2 el citroensap
3-4 el olijfolie
Zout en peper
Italiaanse kruiden

Couscous bereiden
Bereid de couscous zoals op de verpakking staat, of doe het zo als mij: voeg 200 ml gekookt water toe aan de couscous. Roer na 2 minuten de couscous door. Na drie minuten nogmaals doorroeren en 1 eetlepel olijfolie toevoegen. 

Salade bereiden
Rooster de pijnboompitjes (zonder boter of olie!) in een koekenpan. 
Snijd de komkommer, paprika, bosuitjes en feta in kleine stukjes. 
Halveer de cherrytomaatjes.
Hak de walnoten, peterselie en sla in grove stukken (of fijn, net wat je zelf wil). 
Doe alle ingrediënten samen in een mengkom. 
Voeg 2 el citroensap en 3 el olijfolie toe. 
Maak de salade op smaak met wat zout en peper. Zelf doe ik er Italiaanse kruiden door (maar ja, die doe ik bijna overal door :-)  )

Eet smakelijk!!




6 opmerkingen:

  1. Zo jammer dat m'n lieve mannetje niet zo is van de rauwkost.... Dus geen tomaat, komkommer,,paprika, ed.... Zoooooo jammer ;)
    Verder lijkt 't me een heerlijk recept. Ook erg makkelijk in grotere porties te maken voor bv een verjaardag lijkt me?,
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hè ja jammer! Persoonlijk vind ik salade's veel lekkerder dan brood, maar ja, smaken verschillen! Mijn man wilde eerst geen salades mee naar zijn werk, maar sinds ik hem één keer salade meegegeven heb vraagt hij elke ochtend of ik er weer salade in z'n trommel zit :-)
      Ja het is makkelijk en snel te maken, en je kan het goed van tevoren maken!

      Verwijderen
  2. Mmm... ziet er heerlijk uit. Ik ben dol op alles met couscous.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmmm...maar ik lust alleen geen feta.... Vervangen door??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uhm, ik zou het dan gewoon weglaten. Kleine blokjes gewone kaas (jong belegen of oud) zou je kunnen proberen, maar ik heb geen idee eigenlijk of dat lekker is ;-)

      Verwijderen