woensdag 16 januari 2013

Kippig


Kniersp Kniersp.... 
Ohh nee heh, daar komt ze weer..
Luikje open.. 
Daglicht.. Koude wind... Brr!
Fladder fladder.. 
Zo, hier op die stok tocht het niet zo..
Piiiieeeep...
Onee, wat horen we nou...


Deurtje open.
 Heh bah.. Gaat ze het nou zo proberen.. 
Luid protest klinkt op uit het hok..
Tooooktoktoktoktoktoktoktok..
De eerste zet twee koude stapjes buiten.. En draait zich gelijk weer om en gaat weer het hokje in.


Zwiep.. Legnestklep open..
Hee, wat moet dat daar!! denkt de haan


Wat zoek jij daar tussen het stro...


Hebbes! Gevonden! Twee verse eitjes! 
En met recht eitjes te noemen, ik had nog nooit zulke kleine kippen eieren gezien, maar ja het zijn krieltkippen, en na wat googelen zijn de eitjes perfect van gewicht.
De kippetjes wonen al vanaf juni bij ons, ze waren toen 10 weken. Zondag lagen er ineens een paar eieren in het legnest. Echt grappig! :-)


Inmiddels heeft de eerste kip de waterbak gevonden.
Slurpslurp.. Hmm, toch wel fijn dat het baasje elke avond de bak binnen zet.


Inmiddels is de rest van de kippen familie ook buiten. Ze vinden de sneeuw wel erg koud, dus vliegen ze steeds van de ene stapel stenen naar de volgende stapel stenen. Leuk om te zien! 


En als je het ècht koud heb, dan ga je gewoon op 1 poot staan..



Nou, de dag is weer begonnen. Nog even snel een foto gemaakt van de bruggetjes van de boerderij naast ons.. Mooi heh..


- - -

En toen hoorde ik een luid gepiep, en spurtte ik naar binnen..
De tweede lading ontbijtmuffins was klaar! En jammie wat zijn ze lekker!! 
Het zijn muffins van yoghurt ( ik had geen griekse yoghurt in huis, vraag me ook af wat het verschil zal zijn?), havermout en banaan. Erg lekker, heb er net bij de koffie al ééntje op. Maar de verleiding is wel erg groot.. Ze staan nog op het aanrecht.. Hmm. Misschien is er zo nog wel ééntje verdwenen.. :-)
Het recept vind je hier: Recept ontbijtmuffins
Het komt van het blog Eigenwijs, Landelijk, Geinspireerd bloggen. 

 

Na het bakken heb ik ze in een papiertje gedaan, of het handig was weet ik niet, maar dat zal ik zo wel zien. 
De lading in de eerste heb ik met boven en onderwarmte gebakken, de tweede lading op hetelucht. 
Die zijn veel beter gelukt :) ( 1e lading = geel, 2e lading=rood)
NB: ik voegde nog 3 volle eetlepels tarwekiemen toe aan het mengsel.Dat moet vreselijk gezond zijn, ik heb het al van meerdere mensen gehoord dat het goed is voor vanalles. 
Klein stukje van website met informatie :
Sinds de Oudheid staan tarwekiemen bekend als een voedingsmiddel met grote voedingswaarde. Tarwekiemen zijn de beste bron van vitamine E die er is en een uitstekende bron van eiwit. Tarwekiem is daarnaast een geconcentreerde bron van vitamine B-complex, ijzer, fosfor, spoorelementen, oliën en essentiële vetzuren en van natuurlijk oestrogeen.
Het gaat verder over olie, maar ik heb ergens gelezen dat de kiemen op zich net zo gezond zijn.

- - -

Nou, ik ga deeg maken voor brood. Heerlijk hoor, om weer een oven te hebben! Zaterdag is de nieuwe keuken geplaatst (door mijn man,zwager en schoonvader). Binnenkort volgen foto's. Hier alvast even een voorproefje hoe het er in de kamer uit zag toen de keuken net bezorgd was..... 


Tot snel weer!
Groetjes, Marike

11 opmerkingen:

  1. hoi! Wat leuk, zo'n kippenverhaal. Wij hebben ook kippen gehad, maar dat was geen succes. De eerste die we hadden waren erg lief, maar toen bleek er een marter in onze buurt rond te sluipen, en, je begrijpt het al, de kippetjes waren wijlen. De kippen die we daarna hadden, hadden zo'n extreme pikorde, dat de een na de ander het loodje legde, en de 'bazin' uiteindelijk het hok ontsnapt is, nog een poosje in de buurt rondzwierf, maar daarna verdween. Pikken jouw kippen elkaar niet?
    Ik ben trouwens volger geworden, ik vind je blog leuk en aansprekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Wat leuk dat je volger bent geworden! Nee hier heerst een hele duidelijke orde, meneer de haan met z'n drie hennetjes. Er is ook geen geruzie over geweest, was vanaf het begin al zo :-) Groetjes!

      Verwijderen
  2. Ach, geweldig, je kipjes! Mijn grote droom; ooit op het platteland wonen, Drenthe natuurlijk en dan eigen kippen met kakelverse eitjes... Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heej Marike, wat een prachtige blogje! Foto 3 is zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie kippen zijn dat zeg en nu met de sneeuw helemaal natuurlijk. En ze hebben de ruimte!
    Blij dat de havermoutmuffins toch gelukt zijn :-)
    Jullie wonen mooi hoor.
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gezellig verhaal over die kippen! En heerlijk hoor, weer een oven hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie kippen hebben jullie! Gezellige beestjes zijn het.En wat leuk, de eerste eitjes (en lekker...).
    Wat fijn dat je weer een oven hebt, ik ben benieuwd naar de foto's van de keuken. Zo te zien wonen jullie mooi. Wij wonen ook op een boerderij, heerlijk he, die ruimte om je heen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Marike,
    Wat een gezellig blogverhaal zeg! Inderdaad hele mooie kippen en haan en de omgeving...jullie wonen daar volgens mij fantastisch! Geniet van de eitjes! (of worden ze uitgebroed...) :)
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karin! We wonen inderdaad fantastisch! :) Ja we eten ze lekker zelf op hoor! :) Ik zou het wel leuk vinden hoor van die kuikentjes, maar omdat ze vrij over het erf lopen hier ben ik bang dat ze door alle gezellige katten uit de buurt (en onze eigen kat...) gevangen worden.. Dat zou ook balen zijn! Groetjes!

      Verwijderen
  8. Wat een ontzettend leuk blog, ik heb ervan genoten.
    Leuk kippenverhaal.
    Een oven brengt een stukje gezelligheid in huis en warmte natuurlijk.
    Wat een prachtig winterplaatje zo met dat bruggetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt lekker om dit blogje te lezen. Al die mooie foto's erbij.
    Zie je het wel zitten - al dat gedoe: dozen uitpakken en sjouwen! Nou, moed houden hoor!

    BeantwoordenVerwijderen