dinsdag 17 juni 2014

Vakantie Scandinavië deel 2

Allereerst: bedankt allemaal voor jullie lieve en leuke reacties op mijn vorige post! Ik vind het fijn om te zien dat jullie er ook zo van mee genieten! :-) Dat geeft me een hoop spirit om te schrijven(typen)!!

We gaan weer verder met de reis(klik)..

B ( Stockholm) - C (Hudiksvall)

Doordat het zo licht is 's nachts zijn we 's morgens al vroeg wakker. Dat geeft niet, want vandaag staan een dagje Stockholm en daarna nog een flinke autorit op het programma. Om 8 uur rijden we op de camping weg richting Stockholm.
In de stad aangekomen parkeren we de auto en gaan met benenwagen op weg naar het eiland Stadsholmen, wat tegenwoordig Gamla Stan genoemd wordt ( betekend: oude stad).
Op dat eiland staan onder andere het Stockholms slot en de grote kerk. Ook hebben ze daar oude, nauwe steegjes met hoge huizen. Het is werkelijk prachtig, die oude binnenstad.

Na een mooie wandeling door en om de oude stad is het tijd om naar het koninklijk paleis te gaan om naar de wisseling van de wacht te gaan kijken. We waren 45 minuten voordat het begon aanwezig, maar dat was maar goed ook want het plein stroomde in een mum van tijd helemaal vol.

Onder luid getetter en geroffel komt de fanfare het plein op wandelen. Leuk en indrukwekkend om te zien, de wisseling van de wacht. Als je een keer in Stockholm bent is het zeker de moeite waard. Let wel op: buiten het seizoen wordt het maar een paar dagen in de week gedaan ( het seizoen is juni-juli-aug geloof ik).

De fanfare speelde nog twee nummers, een klassiek en een jazz nummer.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat voor een gebouw dit is. Voor wat ik zover heb kunnen vinden zit het museum over de middeleeuwen in dit gebouw. Ik vond het gewoon een prachtig gebouw :-)

Echt een leuke stad, ook om een stedentrip heen te maken. Ik denk dat het in de winter ook erg mooi is, als er wat sneeuw ligt enzo..

Na een mooie dag is het tijd om in de auto te stappen en op weg te gaan naar de volgende plek.
 Het was erg warm en stoffig in Stockholm, en wanneer het onderweg even flink begint te regenen is dat niet erg, want de lucht en de auto knappen er erg van op.
Eenmaal op de camping ( punt C op de kaart) aangekomen zetten we snel de tent op en koken een potje eten. Een brutaal eekhoorntje komt op de tent af, en schiet zo langs onze benen bijna de tent in. Op een meter afstand zit hij (of zij) ons ondeugend aan te kijken, totdat één van ons op staat en het eekhoorntje snel een boom in schiet.
Op deze fijne plek blijven we twee nachten. De volgende dag maken we een wandeling, verzamelen wat schone kleren voor in de backpack, lezen veel en doen heel wat potjes yahtzee.
Heerlijk. Het is overal zo stil. Je hoort de vogels en het ruisen van de bomen. De zon schijnt fel, de thermometer in de auto verteld 's middags dat het 26.5 graad is. Het is dat er wat boodschapjes gedaan moesten worden....

Volgende keer meer!
Lieve groeten, Marike

1. als er elke dag zo'n leuk blogje komt hoef ik zelf niet meer op vakantie :-) gr madelief.

2. Mooi hoor! En heerlijk, camperen in de stilte!

3. Die smalle hoge gekleurde huisjes.... Lijkt wel Italië.... Geweldig. Die stond ook op fb! Super weer hoor en ik kijk uit naar de volgende post!
    Liefs Ilse

4. Erg leuk om te lezen! Ben benieuwd naar je nieuwe verhalen.

Groetjes Anita

5. Wat een prachtige foto's! Wij zijn vorig jaar in Zweden geweest, en jouw eerste blog was een feest der herkenning. Wel zijn wij vooral in een ander gebied geweest (Dalarna). Ik ga vooral meegenieten met jouw blogstory, erg leuk hoor!

6. Whah ... ik ben helemaal dol op eekhoorntjes. Leuk. Die smalle straten lijken me erg mooi en de wisseling van de wacht is een echte belevenis natuurlijk.

7. wat een mooie gezellige foto's! Het klinkt heerlijk!