maandag 20 augustus 2012

Wecken

Al enige tijd vroeg ik me af of wecken niet wat voor mij is. 
Niet dat wij tot nu toe zo'n overweldigende oogst uit tuin gehad hebben, maar ik kan beter zeggen dat wij heel erg royaal mee eten van de goede oogsten van familie en vrienden. 
Het is wel de bedoeling om volgend jaar veel meer in ons kleine tuintje te poten, maar tot nu toe ben ik al druk zat om alles wat we krijgen te verwerken. 

Even overleg gehad op het thuisfront met manlief, maar ja, de liefde van de man gaat nou eenmaal door de maag.. Dus vol goede moed op pad gegaan naar de brouwmarkt. Helaas deed de ketel het niet goed, maar ze hebben een uitstekende service: de volgende ochtend stond er iemand op de stoep om de ketel om te ruilen voor een ander. 

En toen kon het wecken beginnen! 

Allereerst heb ik aardbeienjam geweckt. Ik had veel aardbeien gekregen van mijn schoonouders.
Om te proberen heb ik eerst twee potjes gemaakt, het zou ook zonde zijn van die heerlijke aardbeien als het mislukte!


Af en toe natuurlijk lekker ééntje opgesnoept... :-)


Rietsuiker gebruikt, ik had niets anders in huis, en thuis deden we het ook met rietsuiker. Het werkt prima vind ik, het kost alleen meer tijd. 


Het eindresultaat...!! En o, wat voelt het heerlijk zeg!! Inmiddels heb ik ook al een paar kilo sperziebonen geweckt. 


Wat een klus was dat :-) Maar toen ik 's avonds de potten uit de ketel haalde was ik allang weer vergeten hoelang ik er mee bezig geweest was :-) Het geeft mij echt heel erg veel voldoening! 
De boontjes zijn echt heerlijk, we hebben inmiddels al 1x bonen op uit de weck!! 


En zo staan de bonen erbij. Ik heb ze in de trapkast staan, die is heerlijk koel. 

Vanmiddag ga ik bij mijn moeder nog een emmer pruimen halen, dus ja, je kan al raden wat ik morgen ga doen....! 

Een hele fijne week toegewenst!

8 opmerkingen:

  1. Het geeft altijd veel werk, maar wat een voldoening! En zo makkelijk, in de winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat knap! het staat ook mooi hè, al die potten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig! Ik ben ook van plan te gaan wecken maar weet nog niet zo goed op welke manier, electrische ketel offe.....
    Welke gebruik jij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een startset gekocht bij de brouwmarkt. Mijne deed het alleen niet goed, dus kwamen ze de volgende dag de ketel aan de deur omruilen voor een andere. Echt goede service! Dus heb ik er één voor teruggekregen waar ook een kookwekker op zit. Ik vind het zelf erg handig met een thermostaat en een kookwekker er op.
      Bij het starters set zit een ketel met alleen thermostaat, maar met een kookwekker er bij is maar een paar euro duurder, maar veel makkelijker!!

      Verwijderen
  4. Hoe gaat het met je? te druk om te bloggen? Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen